Nytt år - Nya smarta möjligheter

2019-01-11

Vi vill börja med att tacka alla våra kunder och partners för ett härligt 2018! Under det gångna året har det bland annat tillkommit 18 nya Smartkunder och vi har dessutom släppt hela 37 nya versioner av SMART. Det innebär att vi i snitt kommer med nyheter en gång i veckan bortsett från semesterperioder och högtider. Våra arbetsmetoder genomsyras av en agil process vilket ger oss många fördelar för att skapa nytta och bemöta önskemål från flera håll. Vi kan släppa nyheter och versioner i SMART oftare utan långa testperioder. Här nedan kan ni läsa mer om vad vi hunnit med under 2018 och vad vi har att se fram emot under 2019!

DELA


Året började med analyser, förändringar och anpassningar inför GDPR som skulle träda i kraft i maj. Här kom verkligen våra agila metoder väl till användning då både vi och våra jurister hittade nya vinklar och förhållningssätt som ledde till förändringar efter hand. Även ni, våra kunder, jobbade med anpassningar som kundklubbar och medlemshantering för att anamma allt nytt. Fram till slutet på maj stod GDPR högst på listan och de nya versioner av SMART som släpptes under våren bestod av många anpassningar inför detta.

I maj, på Electras årliga hemelektroniksmässa Contact, släppte vi en het nyhet – SMART integrerat med betalfunktionen Swish! Vi fick stort gensvar och många av våra kunder ville komma igång direkt. Vi hade då fått information från Swish att de jobbade på en ny teknisk lösning vad gäller certifikat för att göra det enklare att hantera tjänsten. Vi hade som förhoppning att få ett gemensamt certifikat under hösten, men den som väntar på något gott... Trots detta har vi idag pilotbutiker igång med Swish och vi hoppas att fler butiker ansluter sig under våren 2019. Vi hoppas komma igång med ett enda certifikat för alla våra kunder så att det bli så smidigt som möjligt för er att ansluta sig till tjänsten.

På mässan visade vi även upp en första prototyp av vår kommande tjänst med arbetsnamnet Installed Base. Funktionen innebär att man har koll på kundernas tekniska miljö samt avtalsfakturering. Pilotperiod för denna funktion kommer startas under Q1 och vi är nu i slutfasen vad gäller design och funktion för en första version. Det ska bli väldigt spännande att få respons från våra pilotkunder och fortsätta jobba med produktens utveckling. Vi arbetar just nu även med integration mot Tickra, som hanterar arbetsorder/uppgifter för installatörer i en app på mobiltelefon t ex. Tickra tillsammans med Installed Base kommer bli två nya viktiga delar tillsammans med Smart.

I slutet på 2018 kom även den stora nyheten - Electra köper varumärket EM Home och etablerar sig i en helt ny bransch! En mycket rolig nyhet och för oss på Smart innebär det att vi kommer starta ca 30 nya Smartbutiker under våren och sommaren 2019. Vi inleder därför året i en otroligt spännande fas där vi nu håller på med anpassningar och förändringar för att möta en ny bransch där nya funktioner kring t ex beställningar i SMART,  är ett område som vi behöver utreda och förändra. Under våren ser vi verkligen fram emot en intensiv utrullningsperiod av kassadatorer samt utbildning i SMART för våra nya Smartkunder. 2019 kommer bli ett otroligt roligt och spännande år, nu kör vi!


Hur kan vi hjälpa dig?

Hör av dig till oss på Smart Support, så får du snabba och konkreta svar av experter på drift och teknik.
Maila oss, ring oss eller tryck på knappen och få support direkt.

Support direkt

Smart är butikskedjornas eget affärssystem. För handlare av handlare. Kontakta oss